Sunday, October 10, 2010

Kaedah Penilaian Bahasa

ISL minggu 6
Tarikh: 4 Oktober 2010-8 Oktober 2010
Tugasan: Pelajar membuat bacaan lanjut tentang kaedah penilaian bahasa.

  • Penilaian Melalui Kontrak Pembelajaran
PENGENALAN 
Dalam usaha menggalakkan pembelajaran kendiri, para pelajar juga patut diberi hak untuk menentukan apa yang hendak dipelajari, bagaimana pembelajaran itu akan dilaksanakan dan dihasilkan dalam jangka waktu yang ditetapkannya sendiri, bahkan juga corak penilaian tugasannya itu. Antara kaedah yang paling berkesan untuk tujuan ini ialah penggunaan kontrak pembelajaran.
Kontrak Pembelajaran atau dikenali sebagai Perjanjian Pembelajaran merupakan persetujuan atau kontrak yang dibuat antara guru dengan pelajarnya (secara individu/kumpulan) berhubung dengan tugasan yang dibuat secara bertulis. 
Persetujuan meliputi kriteria-kriteria yang berkaitan dengan tugasan seperti :- 
  • Bentuk akhir tugasan dihasilkan
  • Bagaimana tugasan dihasilkan (individu atau kumpulan?)
  • Tempoh menyiapkan tugasan/tarikh tugasan dihantar kepada guru
  • Kaedah penilaian dibuat (secara proses atau hasil akhirnya sahaja)
  • Tindakan/akibat yang akan diterima oleh pihak yang gagal mematuhi kontrak
Kontrak biasanya ditandatangani oleh kedua-dua pihak yang bersetuju dengan syarat-syarat atau kriteria yang disenaraikan.
  Kontrak pembelajaran penting dalam pembelajaran untuk membolehkan pelajar mengenal pasti dan merekod 
  1. Objektif dan matlamat pembelajaran kendiri
  2. Kaedah yang akan diambil untuk mencapai matlamat.
  3. Jangka masa pelaksanaan dan penghasilannya
  4. Bukti menunjukkan objektif tercapai
  5. Bagaimana dan pada tahap mana hasil pembelajaran akan dinilai.
  6. Memberi peluang pelajar menentukan matlamat pembelajaran masing-masing mengikut minat dan keupayaan sendiri
  7. Menghasilkan kerja yang terancang
  8.  Membantu pelajar membuat refleksi sepanjang proses kerjanya  
 
Kontrak pembelajaran digunakan dengan pelbagai cara, antaranya:-
  1. Penilaian objektif tugasan 
  •   Objektif ditentukan oleh guru sementara pelajar menetapkan pelaksanaannya   ATAU
  •  Beberapa set objektif disarankan oleh guru, pelajar memilih mana-mana yang difikirkan sesuai ATAU
  • Pelajar merangka beberapa objektif, dan kemudian pilih mana-mana paling sesuai  dengan persetujuan guru
  1. Hasil Pembelajaran 
  •  Pelajar  bertanggungjawab terhadap strategi pembelajaran, bentuk tugasannya (sama ada dalam bentuk portfolio, laporan kajian, rencana dll)
  • Jenis atau bentuk hasil pembelajaran telah ditentukan oleh guru   
  1. Penilaian.
  • Pelajar menyatakan gred yang diharapkan dan sistem pengredan untuk keseluruhan proses pelaksanaan tugasan ATAU
  • Guru menentukan sistem pengredan untuk kaedah penilaian keseluruhan proses pelaksanaan tugasan ATAU
  • Gred akhir dibincang dan dipersetujui antara guru dan pelajar berdasarkan kriteria yang ditentukan       ATAU
  • Penilaian dibuat oleh pelajar dan rakan sebaya. Guru hanya memantau penilaian tersebut untuk menjamin kesahan dan kebolehpercayaannya



Kontrak pembelajaran dibuat dalam pelbagai bentuk mengikut keperluan tugasan dan pihak yang terlibat. Kontrak boleh dibuat secara formal, dimana prosedurnya dinyatakan dengan jelas dan rapi. Ia boleh juga dibuat secara tidak formal,tetapi terancang dan jelas.
 
PERINGATAN:
·         Dalam kontrak pembelajaran, penilaian selalunya berpusatkan pelajar, sementara penggredan perlu  dikawal oleh guru
·         Senarai semak bagi butiran yang hendak dinilai, dan bagaimana penggredan dibuat perlu dilampirkan dan persetujui oleh pihak yang terlibat

Mata Pelajaran:
Nama:
Tahun/Tingkatan:
Hasil Pembelajaran: 
Peringkat
Apa yang saya ingin capai pada peringkat ini
Bagaimana saya akan laksanakan peringkat ini
Jangka waktu pelaksanaan peringkat
Bagaimnakah penilaian pada peringkat ini dibuat
Catatan







 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  Tandatangan kendiri
 ……………………………….         
(Nama:                               )          Tarikh:                        
Tandatangan Rakan Sebaya   
………………………..
  (Nama:                             )           Tarikh:                                                
Tandatangan Guru
……………………..  
(Nama:                              )            Tarikh:  



No comments:

Post a Comment