Wednesday, October 13, 2010

Ujian Lisan SPM (Kriteria pemarkahan ujian lisan dan pemberatan)

Corak Ujian Lisan di sekolah
Markah untuk ujian lisan ini, diberi berdasarkan ketiga-tiga ujian di atas iaitu membaca, kefahaman dan perbualan.
Bacaan dan Kefahaman
Diantara perkara-perkara yang dipertimbangkan di dalam pemberian markah ialah kelancaran membaca, intonasi membaca, intonasi bacaan, sebutan perkataan dan kefasihan.

(a) Kelancaran
Seseorang calon juga akan diuji dari segi alunan dan kepantasan suaranya. Tanda baca seperti titik, koma, koma bertitik, tanda soal, seruan dan lain-lain lagi, menentukan nada dan tempat seseorang calon patut berhenti atau tempat mengambil nafas sebentar dan sebagainya.


(b) Intonasi
Intonasi perlu diambil perhatian di dalam pemarkahan. Ada masanya kita mesti menekankan suara bila menyebut sesuatu perkataan di dalam potongan karangan itu. Di sini, seorang penguji mengesan sama ada sesuatu perkataan dibaca dengan tanda soal dan seruan.

(c) Kefahaman
Soalan akan ditanya satu demi satu. Pada peringkat peperiksaan SPM, sebanyak lima soalan akan dikemukakan berhubung dengan petikan karangan itu.

Sumber : http://kertaskerja.wordpress.com/


KRITERIA PENSKORAN UJIAN LISAN BAHASA MELAYU

Peringkat

Skor

Konstruk

Kriteria / Keterangan


Sangat Baik

34 - 40
1.  Tatabahasa dan  kosa kata
·         Bahasa gramatis, penggunaan kosa kata sangat tepat.
2.  Sebutan, intonasi dan nada
·         Sebutan betul, sangat jelas dan tepat.
·         Intonasi dan nada betul.
3.  Kefasihan
·         Keseluruhan pengucapan sangat petah dan fasih.
·        
4.  Idea
·         Keseluruhan pengucapan mencapai maksud.
·         Idea sangat tepat serta matang.
5.  Bertatasusila
·         Pengucapan yang sangat beradab, bersopan dan santun berbahasa.

Baik


25 - 33
1.  Tatabahasa dan kosa   kata
·         Bahasa gramatis, penggunaan kosa kata tepat.
2.  Sebutan, intonasi dan nada
·         Sebutan betul, jelas dan tepat.
·         Intonasi dan nada betul.
3.  Kefasihan
·         Keseluruhan pengucapan petah, fasih dan idea tepat.
4.  Idea
·         Keseluruhan pengucapan mencapai maksud.
·         Idea tepat serta matang.
5.  Bertatasusila
·         Pengucapan beradab, bersopan dan santun berbahasa.



Memuaskan
16 - 24
1.  Tatabahasa dan kosa kata
·         Bahasa masih gramatis, penggunaan kosa kata masih tepat.
2.  Sebutan, intonasi dan nada
·         Sebutan masih betul, masih jelas dan masih tepat.
·         Kebanyakan  intonasi dan nada masih betul.
3.  Kefasihan
·         Keseluruhan pengucapan masih petah, masih fasih dan idea masih tepat.
4.  Idea
·         Keseluruhan pengucapan masih mencapai maksud.
·         Idea masih tepat serta masih matang.
5.  Bertatasusila
·         Pengucapan masih beradab, masih bersopan dan masih santun berbahasa.

Kurang
Memuaskan

07 - 15
1.  Tatabahasa dan kosa kata
·         Bahasa kurang gramatis, penggunaan kosa kata kurang tepat dan kadangkala salah.
2.  Sebutan, intonasi dan nada
·         Kebanyakan sebutan kurang betul, kurang jelas dan kurang tepat.
·         Intonasi dan nada kurang betul.
3.  Kefasihan
·         Keseluruhan pengucapan kurang petah, kurang fasih dan idea kurang tepat.
4.  Idea
·         Kebanyakan pengucapan tidak mencapai maksud.
5.  Bertatasusila
·         Pengucapan kurang beradab, bersopan dan kurang santun berbahasa.
Tahap Pencapaian Minimum


01- 06
1.  Tatabahasa dan kosa kata
·         Keseluruhannya lemah.

·         Calon tidak menunjukkan penguasaan kemahiran bertutur dalam bahasa Melayu.
2.  Sebutan, intonasi dan nada
3.  Kefasihan
4.  Idea
5.  Bertatasusila



 sumber: myringgit.com/sppk/kriteria-penskoran-ulbs-bm.doc


No comments:

Post a Comment